Všeobecné obchodné podmienky upravujúce práva a povinnosti pri vykonávaní diela spoločnosťou POMA-ZM s.r.o. ako zhotoviteľom diela v zmysle zmluvy o dielo
Článok I.
Všeobecné ustanovenia VOP
- Obchodná spoločnosť POMA-ZM s.r.o., so sídlom Žikava 115, 951 92 Žikava, IČO: 47 197 749, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Nitra, oddiel Sro, vložka č. 34462/N (ďalej aj len ako „Spoločnosť“ alebo aj „Zhotoviteľ“),poskytuje služby v rámci svojej podnikateľskej činnosti v rozsahu svojich oprávnení, na poskytnutí ktorých sa dohodla s objednávateľom v zmysle zmluvy o dielo.
- Spoločnosť ako zhotoviteľ diela vydáva tieto Všeobecné obchodné podmienky (ďalej len „VOP“) za účelom úpravy základných práv a povinností medzi objednávateľom a Spoločnosťou ako zhotoviteľom pri vykonávaní diela v zmysle zmluvy o dielo uzavretej medzi Zhotoviteľom a objednávateľom. VOP sú súčasťou každej zmluvy o dielo, ktorú uzatvára Spoločnosť v zmluvnom postavení ako zhotoviteľ s objednávateľom, ktorý je právnickou osobou, fyzickou osobou – podnikateľom, alebo iným subjektom, ktorý nemá postavenie spotrebiteľa a sú záväzné v plnom rozsahu pre obidve zmluvné strany, ak sa zmluvné strany zmluvy o dielov príslušnej zmluve písomne nedohodnú ohľadom niektorých častí inak a nevylúčia na príslušnú časť danej zmluvy o dielo aplikovanie týchto VOP. V prípade osobitnej písomnej dohody medzi zmluvnými o dielo upravujúcej vzájomné práva a povinnosti odlišne od týchto VOP platia ustanovenia takej písomnej dohody v dohodnutom rozsahu, ak bola dohoda podpísaná obidvomi zmluvnými stranami zmluvy o dielo. Vo zvyšnej časti neupravenej predmetnou dohodou uvedenou v predchádzajúcej vete platia tieto VOP.
- V rámci svojej úpravy obsiahnutej v týchto VOP sa tieto VOP riadia najmä, ale nielen ustanoveniami zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka ako aj inými všeobecne záväznými právnymi predpismi v ich platnom znení.
- VOP sú zverejnené a voľne dostupné aj v elektronickej verzii na internetovom portály Spoločnosti www.pomazm.sk a v písomnej forme v sídle Spoločnosti uvedenom v Článku I. ods. 1 VOP.
Článok II.
Vymedzenie pojmov a skratiek
- Pojmy a skratky používané v týchto VOP ako aj príslušnej zmluve o dielo a vzťahujúcej sa zmluvnej dokumentácii sa vykladajú a majú význam vymedzený v tomto článku VOP, ak v príslušnej zmluve o dielo alebo v príslušnej časti týchto VOP nie je ustanovené inak. Jednotné a množné čísla ako aj mužský a ženský rod jednotlivých pojmov sa vykladajú podľa logického a gramatického výkladu a ich použitia v príslušnej vete.
- Jednotlivé pojmy a skratky vymedzené v tomto článku VOP majú význam uvedený v tomto článku VOP, ak sú v texte VOP alebo v texte príslušnej zmluvy o dielo a vzťahujúcej sa zmluvnej dokumentácii uvedené s veľkým začiatočným písmenom.
- Objednávateľom sa rozumie zmluvná strana zmluvy o dielo, uzavretej so Zhotoviteľom, ktorá si u Zhotoviteľa objednala vykonanie diela špecifikovaného v zmluve o dielo. Objednávateľ nie je spotrebiteľom a nemá postavenie spotrebiteľa.
- Zhotoviteľom sa rozumie obchodná spoločnosť POMA-ZM s.r.o., so sídlom Žikava 115, 951 92 Žikava, IČO: 47 197 749, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Nitra, oddiel Sro, vložka č. 34462/N.
- Zmluvou o dielo sa rozumie zmluva uzavretá medzi Zhotoviteľom a Objednávateľom, ktorej súčasťou sú tieto VOP. Ďalej pre účely VOP sa zmluva o dielo označuje aj len ako ZoD.
- Zmluvné strany sa rozumejú Zhotoviteľ a Objednávateľ spoločne.
Článok III.
Cena diela a platobné podmienky
- Zmluvné strany sa dohodli, že za vykonanie diela Objednávateľ zaplatí Zhotoviteľovi dohodnutú cenu diela, pričom Objednávateľ je povinný zaplatiť Zhotoviteľovi zálohu na cenu diela vo výške dohodnutej v ZoD.
- Zmluvné strany sa výslovne dohodli, že Zhotoviteľ je povinný začať vykonávať dielo najskôr deň nasledujúci po dni úhrady zálohy ceny diela dohodnutej v ZoD.
- Ak je cena diela v ZoD dohodnutá ako cena diela podľa rozpočtu, Zhotoviteľ vyhlasuje, že nezaručuje úplnosť položkového rozpočtu a počas výkonu diela môže vzniknúť potreba vykonania prác na Diele, ktoré nie sú súčasťou tohto položkového rozpočtu, čo Objednávateľ berie na vedomie a s uvedeným súhlasí.
- Ak zo ZoD nevyplýva, že cena diela je stanovená podľa rozpočtu platí, že cena diela bola stanovená dohodou ako cena za dielo, a to ako cena maximálna. Takto dohodnutá cena diela môže byť zmenená len na základe písomného dodatku k ZoD podpísaného obidvomi zmluvnými stranami.
- Zálohu ako aj cenu diela je Objednávateľ povinný uhradiť Zhotoviteľovi bezhotovostným bankovým prevodom alebo priamym vkladom na účet Zhotoviteľa uvedený v záhlaví ZoD alebo na príslušnej faktúre Zhotoviteľa. Hotovostné platby je Zhotoviteľ oprávnený prijať len v súlade s platnou právnou úpravou.
- Pre vylúčenie pochybností sa má za to, že cena diela alebo záloha je uhradená okamihom jej pripísania v prospech účtu Zhotoviteľa. O počet dní omeškania Objednávateľa s úhradou zálohy v zmysle ZoD sa predlžuje termín vykonania diela dohodnutý v ZoD.
- Objednávateľ je povinný za riadne vykonané dielo zaplatiť Zhotoviteľovi cenu diela dohodnutú v ZoD. Zmluvné strany vyhlasujú a podpisom ZoD potvrdzujú, že cena diela dohodnutá vZoD bola určená na základe dohody zmluvných strán.
- Cena diela dohodnutá v ZoD je cenou vrátane DPH, nakoľko Zhotoviteľ je platiteľom DPH.
- Cenu diela dohodnutú v ZoD je Objednávateľ povinný uhradiť Zhotoviteľovi najneskôr v lehote splatnosti faktúry Zhotoviteľa, ak sa zmluvné strany písomne v ZoD nedohodnú inak. Cena diela sa považuje za uhradenú okamihom jej pripísania v prospech účtu Zhotoviteľa.
- Zhotoviteľovi vzniká nárok na zaplatenie ceny diela v zmysle ZoD vykonaním diela.
- Spolu s dielom je Zhotoviteľ povinný odovzdať Objednávateľovi aj faktúru s lehotou splatnosti najmenej 15 kalendárnych dní odo dňa jej vystavenia, ak je dielo fakturované jednou celkovou faktúrou.
- Zhotoviteľ je oprávnený fakturovať vykonané práce na diele a dodané materiály priebežne po častiach ako je dielo vykonávané, ak sa s Objednávateľom písomne nedohodne inak.
- Faktúra Zhotoviteľa musí obsahovať všetky náležitosti riadneho daňového dokladu.
Článok IV.
Spôsob vykonania diela
- Zhotoviteľ je povinný vykonať dielo vo svojom mene, na svoje nebezpečenstvo a na náklady Objednávateľa.
- Dielo je Zhotoviteľ povinný vykonať osobne. Ak to vyžadujú okolnosti prípadu alebo potreby Zhotoviteľa, je Zhotoviteľ oprávnený vykonať dielo aj prostredníctvom tretej osoby.
- Zhotoviteľ sa zaväzuje dielo riadne zhotoviť a odovzdať Objednávateľovi v mieste dohodnutom v ZoD.
- O odovzdaní diela Objednávateľovi zmluvné strany spíšu preberací protokol. Dielo sa považuje za odovzdané podpísaním preberacieho protokolu obidvomi zmluvnými stranami. V prípade, ak ktorákoľvek zmluvná strana odmietne bez relevantného dôvodu preberací protokol podpísať, považuje sa dielo za odovzdané márnym uplynutím dodatočnej lehoty poskytnutej tejto zmluvnej strane druhou zmluvnou stranou na podpis preberacieho protokolu, ktorá nemôže byť kratšia ako 3 kalendárne dni odo dňa doručenia písomnej výzvy. V prípade ak Objednávateľ odmietne dielo prevziať z dôvodu zistených vád alebo nedorobkov, uvedie túto skutočnosť v preberacom protokole. V prípade oprávnených vád a nedorobkov uvedených v preberacom protokole je tieto Zhotoviteľ povinný odstrániť bez zbytočného odkladu. Po ich odstránení sa bude konať nové odovzdanie diela Objednávateľovi podľa zásad dohodnutých v týchto VOP.
- Termín odovzdania diela je zmluvnými stranami dohodnutý v ZoD, ak sa zmluvné strany písomne nedohodnú inak. Ak nie je termín odovzdania diela dohodnutý v ZoD, bude termín odovzdania diela určený Zhotoviteľom v písomnej výzve Zhotoviteľa adresovanej Objednávateľovi.
- Zhotoviteľ sa zaväzuje pri plnení predmetu ZoD postupovať s odbornou starostlivosťou, dodržiavať technické normy a príslušné všeobecne záväzné právne predpisy. Zhotoviteľ sa zaväzuje dielo riadne zhotoviť, dodať, vykonať jeho montáž na Objednávateľom určené miesto. Zhotoviteľ nie je viazaný pri určení spôsobu zhotovenia diela pokynmi Objednávateľa, ak sa zmluvné strany písomne nedohodnú inak.
- Ak sa počas trvania ZoD dostane Objednávateľ do omeškania so splnením svojej povinnosti ovplyvňujúcej riadne a včasné plnenie záväzku Zhotoviteľa dohodnutého v ZoD, Zhotoviteľ nie je v omeškaní so splnením svojho záväzku dohodnutého v ZoD a lehota na riadne splnenie jeho záväzku sa posúva o trvanie omeškania Objednávateľa.
- Výkon diela bude počas jeho trvania podliehať kontrole stavebného dozoru Objednávateľa, ak Objednávateľ takýto stavebný dozor ustanoví na základe osobitnej zmluvy medzi Objednávateľom a osobou vykonávajúcou činnosť stavebného dozoru.
- Stavebný denník je Zhotoviteľ povinný viesť len keď sa tak dohodne s Objednávateľom. Záznamy v stavenom denníku musia byť potvrdené zástupcami obidvoch zmluvných strán, pričom za Objednávateľa sa týmto zástupcom považuje aj osoba vykonávajúca stavebný dozor. Záznamy v stavebnom denníku nemôžu meniť rozsah diela ani spôsob výkonu diela, ak tento nie je v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi a technickými normami vzťahujúcimi sa k predmetu diela. Záznamy v stavebnom denníku, ktorými sa má meniť dohodnutý rozsah diela alebo dohodnutá cena diela sú pre zmluvné strany záväzné výhradne len v prípade, ak sú vyhotovené vo forme písomného a očíslovaného dodatku k ZoD podpísaného obidvomi zmluvnými stranami. Zhotoviteľ je povinný v denných záznamoch stavebného denníka zapisovať údaje o časovom postupe prác, ich akosti a údaje o množstve a druhu uskutočnených prác. Povinnosť viesť stavebný denník, ak sa na tejto povinnosti zmluvné strany dohodnú, začína dňom písomného odovzdania staveniska Objednávateľom Zhotoviteľovi a skončí dňom písomného odovzdania vykonaného diela bez vád a nedorobkov. Stavebný denník sa bude nachádzať na stavbe a bude vždy prístupný zástupcom Objednávateľa a dotknutým orgánom štátnej správy. Okrem iného bude stavebný denník obsahovať zápisy technického dozoru Objednávateľa a záznamy z kontrolných dní.
- Zápisy do stavebného denníka bude čitateľne zapisovať a podpisovať Zhotoviteľ vždy v ten deň, kedy boli práce vykonané, alebo keď nastanú okolnosti, brániace ich výkonu. Ďalej bude zapisovať dennú teplotu a stav počasia a počet zamestnancov alebo osôb so živnostenských oprávnením. Všetky strany stavebného denníka musia byť očíslované. Okrem Zhotoviteľa do stavebného denníka bude môcť vykonávať potrebné záznamy len zástupca Objednávateľa, technický dozor Objednávateľa alebo príslušné orgány štátnej správy.
- V stavebnom denníku Zhotoviteľ uvedie obdobie, počas ktorého nemohol práce na diele vykonávať ako aj dôvod, pre ktorý nemohol práce na diele vykonávať. Uvedenú skutočnosť potvrdí stavebný dozor svojim podpisom.
- Zhotoviteľ je oprávnený dokončiť dielo aj pred termínom dohodnutým v ZoD. Objednávateľ je povinný prevziať dielo aj pred termínom jeho dokončenia dohodnutým v ZoD.
- Zhotoviteľ najneskôr ku dňu odovzdania diela predloží Objednávateľovi všetky doklady a podklady resp. kópie dokumentov, ktoré sa týkajú vykonaného diela, a to najmä doklady o uložení odpadu na riadenej skládke, ak ho na predloženie týchto dokladov Objednávateľ vyzve, alebo ak je ich predloženie predmetom ZoD alebo súčasťou diela.
Článok V.
Vyhlásenia, práva a povinnosti Objednávateľa
- Objednávateľ vyhlasuje, že má zabezpečené finančné zdroje na úhradu ceny diela v plnej výške.
- Objednávateľ je povinný zaplatiť Zhotoviteľovi dohodnutú cenu diela za riadne vykonané dielo a zálohu za dielo, ak sa tak zmluvné strany v ZoD dohodli.
- Objednávateľ je oprávnený kontrolovať vykonávanie diela, pričom Zhotoviteľ je na žiadosť Objednávateľa povinný mu poskytnúť potrebnú súčinnosť a umožniť mu vykonania takejto kontroly.
- Objednávateľ je povinný poskytovať Zhotoviteľovi počas celej doby trvania ZoD potrebnú súčinnosť pre riadne splnenie záväzku Zhotoviteľom.
- Objednávateľ vyhlasuje a potvrdzuje, že proti nemu nebolo začaté konkurzné alebo reštrukturalizačné konanie ani vyhlásený konkurz alebo povolená reštrukturalizácia a nie sú splnené podmienky na to, aby bolo dôvodné predpokladať, že najmenej počas platnosti a účinnosti ZoD bude proti Objednávateľovi začaté konkurzné alebo reštrukturalizačné konanie alebo vyhlásený konkurz alebo povolená reštrukturalizácia. Objednávateľ vyhlasuje, že nie je v úpadku.
- Objednávateľ je povinný poskytnúť Zhotoviteľovi všetky potrebné a relevantné materiály, informácie a podklady k riadnemu splneniu záväzku Zhotoviteľa vykonať dielo riadne a včas v súlade so ZoD. Do úplného poskytnutia všetky potrebných a relevantných materiálov, informácií a podkladov zo strany Objednávateľa k riadnemu splneniu záväzku Zhotoviteľa vykonať dielo riadne a včas v súlade so ZoD Zhotoviteľ je povinný prerušiť práce na diele až do splnenia tohto záväzku Objednávateľa. Prerušením prác na diele v zmysle tohto odseku sa Zhotoviteľ nedostáva do omeškania a o trvanie prerušenia prác Zhotoviteľom v zmysle tohto odseku sa predlžuje termín odovzdania diela dohodnutý v ZoD. Zhotoviteľ má takisto nárok na úhradu nákladov spojených s prerušením vykonávania diela.
- Objednávateľ vyhlasuje a berie na vedomie, že termín odovzdania diela dohodnutý v ZoD je priamo závislý od súčinnosti a dodávok aj subdodávateľov Zhotoviteľa, na ktoré nemusí mať Zhotoviteľ akýkoľvek vplyv.
- Objednávateľ znáša všetky náklady spojené s poškodením stavebných materiálov a vykonaných prác pri obnove vchodov bytového domu a/alebo spoločných priestorov, ktoré už boli Zhotoviteľom vykonané a po ich zhotovení boli následne poškodené aj keď dielo nebolo odovzdané.
- Zmluvné strany sa dohodli, že Objednávateľ poskytne bezodplatne Zhotoviteľovi za účelom predmetu plnenia ZoD čerpanie elektrickej energie (220V a 380V) a vody pre technologické účely, skladové priestory na materiál a šatňu pre zamestnancov Zhotoviteľa.
- Objednávateľ je oprávnený používať elektrické zariadenia a elektroinštalačnú časť diela pred jej odovzdaním výhradne na základe súhlasu Zhotoviteľa.
- Objednávateľ má právo vybrať si dizajn a výrobcu vypínačov, zásuviek, ich rozmiestnenie a množstvo.
Článok VI.
Vyhlásenia, práva a povinnosti Zhotoviteľa
- Zhotoviteľ má právo na primerané zvýšenie ceny diela v prípade legislatívnych zmien v oblasti daňových, colných, prípadne iných právnych predpisov ovplyvňujúcich cenotvorbu na základe zvýšenia ekonomicky oprávnených nákladov, a ich náležitého zdokladovania a preukázania. Preukázateľné zvýšenie ceny bude oznámené Objednávateľovi písomne v súlade s VOP.
- Ak sa počas vykonávania diela vyskytne potreba naviac prác oproti pôvodne objednaným prácam, môže tieto práce Zhotoviteľ vykonať po dohode s Objednávateľom. Zhotoviteľ oznámi Objednávateľovi bezodkladne po zistení rozsahu naviac prác ich vyčíslenie a zároveň sa zmluvné strany môžu dohodnúť na predĺžení lehoty na vykonanie diela dohodnutej v ZoD.Naviac práce, ktoré nebudú písomne odsúhlasené Objednávateľom a zároveň a súčasne na cene ktorých sa Zhotoviteľ s Objednávateľom nedohodne, nie je Zhotoviteľ povinný vykonať pričom v takom prípade Zhotoviteľ vykoná dielo len v pôvodne dohodnutom rozsahu. Ak potreba vykonania naviac prác je nevyhnutná pre riadne dokončenie diela Zhotoviteľom, pričom nedôjde medzi Zhotoviteľom a Objednávateľom k dohode o zmene rozsahu diela a jeho cene, je Zhotoviteľ oprávnený odstúpiť od ZoD aj pred dokončením diela dohodnutého v pôvodnom rozsahu. Do doby dosiahnutia dohody medzi Objednávateľom a Zhotoviteľom o zmene rozsahu a cene diela, t.j. o rozsahu a cene prác naviac, je Zhotoviteľ povinný prerušiť práce na diele. Prerušením prác na diele v zmysle tohto odseku sa Zhotoviteľ nedostáva do omeškania a o trvanie prerušenia prác Zhotoviteľom v zmysle tohto odseku sa predlžuje termín odovzdania diela dohodnutý v ZoD. Zhotoviteľ má takisto nárok na úhradu nákladov spojených s prerušením vykonávania diela.
- Akékoľvek zmeny diela vykonané zo strany Objednávateľa je Zhotoviteľ povinný akceptovať a vykonať len na základe písomného dodatku k ZoD podpísaného obidvomi zmluvnými stranami.
- Zhotoviteľ vyhlasuje, že dohodnuté dielo bude vyhotovené v súlade s dohodnutými podmienkami ZoD, bude mať vlastnosti dohodnuté ZoD a bude zodpovedať kvalitatívnym požiadavkám stanovených v platných STN.
- Zhotoviteľ je povinný upozorniť Objednávateľa bez zbytočného odkladu na nevhodnú povahu vecí prevzatých od Objednávateľa alebo pokynov daných mu Objednávateľom na vykonanie diela, ak Zhotoviteľ mohol túto nevhodnosť zistiť pri vynaložení odbornej starostlivosti. Ak nevhodné veci alebo pokyny prekážajú v riadnom vykonávaní diela, je Zhotoviteľ povinný jeho vykonávanie v nevyhnutnom rozsahu prerušiť do doby výmeny vecí alebo zmeny pokynov Objednávateľa alebo písomného oznámenia, že Objednávateľ trvá na vykonávaní diela s použitím odovzdaných vecí a daných pokynov. O dobu, po ktorú bolo potrebné vykonávanie diela prerušiť, sa predlžuje lehota určená na jeho dokončenie. Zhotoviteľ má takisto nárok na úhradu nákladov spojených s prerušením vykonávania diela alebo s použitím nevhodných vecí do doby, keď sa ich nevhodnosť mohla zistiť.
- Zhotoviteľ, ktorý splnil povinnosť uvedenú v odseku 5, nezodpovedá za nemožnosť dokončenia diela alebo za vady dokončeného diela spôsobené nevhodnými vecami alebo pokynmi, ak Objednávateľ na ich použití pri vykonávaní diela písomne trval. Pri nedokončení diela má Zhotoviteľ nárok na cenu zníženú o to, čo ušetril tým, že nevykonal dielo v plnom rozsahu.
- Ak Zhotoviteľ zistí pri vykonávaní diela skryté prekážky týkajúce sa veci, na ktorej sa má vykonať oprava alebo úprava, alebo miesta, kde sa má dielo vykonať a tieto prekážky znemožňujú vykonanie diela dohodnutým spôsobom a v dohodnutom rozsahu, je Zhotoviteľ povinný oznámiť to bez zbytočného odkladu Objednávateľovi a navrhnúť mu zmenu diela alebo zmenu rozsahu diela. Do dosiahnutia dohody o zmene diela a zmene rozsahu diela je zhotoviteľ oprávnený vykonávanie diela prerušiť. Ak sa strany v primeranej lehote nedohodnú na zmene ZoD, môže ktorákoľvek zo strán od ZoD odstúpiť.
- Ak Zhotoviteľ neporušil svoju povinnosť zistiť pred začatím vykonávania diela prekážky uvedené v odseku 7, nemá žiadna zo zmluvných strán nárok na náhradu škody.Zhotoviteľ má nárok na cenu za časť diela, ktoré bolo vykonané do doby, než prekážky mohol odhaliť pri vynaložení odbornej starostlivosti.
- V prípade omeškania Objednávateľa s akýmkoľvek jeho plnením alebo splnením akejkoľvek povinnosti v zmysle ZoD je Zhotoviteľ oprávnený prerušiť práce na diele a v prácach na diele pokračovať až po riadnom splnení povinností Objednávateľa, so splnením ktorých bol Objednávateľ v omeškaní. O dobu trvania omeškania Objednávateľa sa predlžuje lehota na vykonanie diela dohodnutá v ZoD. Počas trvania omeškania Objednávateľa Zhotoviteľ nie je v omeškaní s vykonaním diela.
- Zhotoviteľ sa zaväzuje, že bude s Objednávateľom bez zbytočného odkladu rokovať o všetkých otázkach, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť vykonávanie diela, a že mu bude oznamovať všetky okolnosti, ktoré by mohli ohroziť dohodnutý termín ukončenia diela alebo zvýšiť cenu diela o viac ako 10% v zmysle ZoD.
- Zhotoviteľ je povinný prerušiť práce na diele, ak to vyžadujú klimatické alebo poveternostné podmienky alebo zásah vyššej moci. Prerušením prác na diele v zmysle tohto odseku sa Zhotoviteľ nedostáva do omeškania a o trvanie prerušenia prác Zhotoviteľom v zmysle tohto odseku sa predlžuje termín odovzdania diela dohodnutý v ZoD.
- Zhotoviteľ je povinný písomne (e-mailom) vyzvať Objednávateľa na prevzatie diela najmenej tri (3) pracovné dni pred dňom odovzdania diela.
- Zhotoviteľ zodpovedá a súčasne zabezpečuje v plnom rozsahu všetky povinnosti vyplývajúce z platných predpisov o ochrane pred požiarmi (ďalej „OPP“), bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci (ďalej „BOZP“) a hygieny práce, ako aj za celú kontrolnú činnosť v tejto oblasti, v súlade s platnými predpismi BOZP a OPP počas doby vykonávania diela od dňa prevzatia staveniska Zhotoviteľom do odovzdania diela Objednávateľovi.
- Zhotoviteľ zabezpečí pri prácach na diele trvalú priechodnosť k výťahom a ku schodisku tak, aby nebol obmedzený prechod do bytov, ak je dielo vykonávané v priestoroch s výťahmi a/alebo schodiskami. Zmluvné strany sa dohodli, že Zhotoviteľ nie je zodpovedný za prípadné vady alebo škody, ak sú tieto spôsobené na majetku alebo zdraví, a to v prípade ak budú tieto spôsobené obyvateľmi bytového domu svojim vstupom na stavenisko.
- Zhotoviteľ sa zaväzuje, že všetky práce bude vykonávať len kvalifikovanými zamestnancami alebo osobami na základe živnostenského oprávnenia a platnej licencie na vykonávanie potrebných prác na diele a v súlade so stavebným zákonom a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, technickými normami, technologickými a technickými predpismi a postupmi výrobcov stavebných výrobkov. Na stavenisko môžu vstupovať len osoby poverené Zhotoviteľom.
- Nakladanie s odpadmi je Zhotoviteľ povinný realizovať podľa príslušných právnych predpisov upravujúcich nakladanie s odpadmi, t.j. vrátane dokladovania o naložení s odpadom. Náklady na odstránenie odpadu sú zahrnuté v cene za vykonanie diela.
- Zhotoviteľ viditeľne označí stavenisko oznamom o zákaze vstupu nepovolených osôb.
- Zhotoviteľ nenesie žiadnu zodpovednosť za prípadné poškodenie, odcudzenie, stratu alebo zneužitie osobných predmetov a zariadení vlastníkov, ktoré nebudú odstránené po dobu uskutočňovania diela zo vstupnej haly, zo schodísk, spoločných priestorov bytového domu a pod.
- Všetky elektrické zariadenia a elektroinštalačnú časť diela je Zhotoviteľ oprávnený opatriť plombou zamedzujúcou ich použitie, ak:
a) elektrické zariadenie alebo elektroinštalácia nie je v danom čase schopná plnej a/alebo bezpečnej prevádzky,
b) Objednávateľ riadne a včas nezaplatil za dielo alebo ktorúkoľvek jeho časť dohodnutú cenu,
c) Objednávateľ nenadobudol vlastnícke právo k tejto časti diela,
d) táto časť diela vyžaduje certifikáciu alebo schválenie s udelením oprávnenia od oprávnenej odbornej osoby, pričom certifikát alebo požadované oprávnenie neboli do doby zaplombovania udelené. - Objednávateľ je povinný zdržať sa porušenia plomby, ktorou Zhotoviteľ opatril elektrické zariadenie a/alebo elektroinštalačnú časť diela v súlade s ods. 19 tohto článku VOP a zároveň je povinný zdržať sa použitia elektrického zariadenia a/alebo elektroinštalačnej časti diela, ktoré Zhotoviteľ opatril plombou. V prípade porušenia povinnosti Objednávateľa upravenej v tomto ods. 20 tohto článku VOP je Objednávateľ povinný zaplatiť Zhotoviteľovi zmluvnú pokutu vo výške 1 500,- EUR, a to na základe písomnej výzvy Zhotoviteľa doručenej Objednávateľovi. Zmluvnú pokutu je Objednávateľ povinný zaplatiť Zhotoviteľovi bezhotovostným bankovým prevodom na bankový účet Zhotoviteľa uvedený v písomnej výzve, a to v lehote do 7 kalendárnych dní odo dňa doručenia písomnej výzvy Zhotoviteľa.
- Objednávateľ nie je oprávnený započítať si povinnosť zaplatiť Zhotoviteľovi zmluvnú pokutu v zmysle ods. 20 tohto článku VOP na akúkoľvek svoju pohľadávku voči Zhotoviteľovi, či už splatnú alebo nesplatnú.
- Objednávateľ vyhlasuje, že výšku zmluvnej pokuty dohodnutú v ods. 20 tohto článku VOP považuje za plne zodpovedajúcu významu touto pokutou zabezpečených povinností a výška zmluvnej pokuty je primeraná hodnote a významu zabezpečovanej povinnosti.Zmluvná pokuta sa na náhradu škody nezapočítava. Uhradením zmluvnej pokuty nie je dotknutý nárok Zhotoviteľa domáhať sa náhrady vzniknutej škody, vrátane ušlého zisku.
- V prípade, ak sa má časť diela týkajúca sa elektroinštalácie vykonať podľa Objednávateľom predloženého projektu, je Zhotoviteľ povinný vykonať túto časť diela výhradne v súlade s predloženým projektom. Od predloženého projektu sa môže Zhotoviteľ odchýliť len v prípade dohodnutom v písomnom dodatku k ZoD podpísanom obidvomi zmluvnými stranami.
- V prípade, ak k časti diela týkajúcej sa elektroinštalácie nie je Objednávateľom predložený projekt a vyhotovenie takéhoto projektu nebolo zahrnuté v cene diela dohodnutej v ZoD, je projekt oprávnený nechať vyhotoviť Zhotoviteľ podľa platných STN noriem na náklady Objednávateľa.
Článok VII.
Nadobudnutie vlastníckeho práva a prechod nebezpečenstva škody
- Vlastnícke právo k dielu Objednávateľ nadobudne až úplným zaplatením ceny diela. Do doby úplného zaplatenia ceny diela neprechádza vlastnícke právo k dielu ani ktorejkoľvek jeho časti na Objednávateľa, bez ohľadu na miesto zhotovovania diela.
- Do nadobudnutia vlastníckeho práva k dielu Objednávateľom je Zhotoviteľ oprávnený kedykoľvek demontovať už namontované alebo nainštalované dielo alebo jeho časť späť a dielo vydať Objednávateľovi až po úhrade celej ceny diela dohodnutej v ZoD.
- Nebezpečenstvo škody na diele znáša Objednávateľ odovzdaním diela Zhotoviteľom Objednávateľovi. Ak Zhotoviteľ zhotovuje dielo u Objednávateľa, na jeho pozemku, v jeho stavbe, alebo na pozemku alebo stavbe, ktorú Objednávateľ obstaral, znáša nebezpečenstvo škody na diele Objednávateľ priebežne počas celej doby výkonu diela a Objednávateľ je oprávnený vykonať opatrenia na zabezpečenie diela.
- Zmluvné strany podpisom ZoD vylučujú aplikáciu ust. § 542 ods. 2 a 3 Obchodného zákonníka na záväzkový vzťah založený ZoD.
Článok VIII.
Zodpovednosť za vady a záruka
- Zhotoviteľ poskytuje Objednávateľovi záruku na dielo v trvaní 24 mesiacov, ak v ZoD nie je dohodnutá dlhšia záručná doba. Zhotoviteľ riadne zhotovené dielo, resp. jeho časť pozostávajúcu z elektroinštalačných zariadení (najmä, ale nielen elektrické rozvodné skrine, elektrické ističe, elektroinštalačné rozvádzače a pod.) a iných zariadení a častí diela na to určených, opatrí svojou plombou zabezpečujúcou neporušenosť takto zaplombovaného zariadenia resp. časti diela.
- Záruka na dielo poskytnutá Zhotoviteľom začína plynúť dňom odovzdania diela Objednávateľovi bez vád.
- Objednávateľ je povinný dielo pri jeho odovzdaní riadne a dôkladne prezrieť v prítomnosti Zhotoviteľa a skontrolovať neporušenosť plomb osadených Zhotoviteľom, v opačnom prípade je oprávnený uplatniť nároky z vád zistiteľných pri obhliadke len v prípade, ak preukáže, že dielo malo tieto vady aj v čase jeho odovzdania Zhotoviteľom, a že na príslušnom zariadení alebo časti diela nebola plomba Zhotoviteľa osadená, inak Zhotoviteľ za tieto vady nezodpovedá.
- Objednávateľ je povinný zistené vady bezodkladne po ich zistení písomne (e-mailom) oznámiť Zhotoviteľovi, inak Zhotoviteľ nezodpovedá za zhoršenie alebo nové vady diela, ktoré vznikli v dôsledku zistených vád v dobe od ich zistenia až po ich oznámení Zhotoviteľovi. Objednávateľ v písomnom uplatnení reklamovaných vád špecifikovať vadu, ktorú reklamuje a popis, ako sa vada na diele prejavuje.
- Zhotoviteľ nezodpovedá za vady diela, ak došlo zo strany Objednávateľa alebo tretích osôb a bez zásahu a písomného súhlasu Zhotoviteľa k porušeniu Zhotoviteľom osadenej plomby, bez ohľadu na to, kedy k jej porušeniu došlo, ako ani za vady diela spôsobené neodborným užívaním diela, ani za škody na diele spôsobené Objednávateľom resp. tretími osobami, alebo vyššou mocou, poveternostnými podmienkami, vandalmi a inými vplyvmi, ktoré neboli spôsobené zhotoviteľom .Objednávateľ nemá nárok na bezplatné odstránenie reklamovaných Vád v rámci záruky a Zhotoviteľom poskytnutá záruka zaniká, ak bola na diele, jeho časti alebo príslušnom zariadení porušená plomba osadená Zhotoviteľom pri odovzdaní diela alebo jeho oprave, bez ohľadu na to, či k porušeniu plomby došlo Objednávateľom alebo ktoroukoľvek treťou osobou, a to bez predchádzajúceho písomného súhlasu Zhotoviteľa, ako aj bez ohľadu na to, kedy k takémuto porušenie plomby osadenej Zhotoviteľom došlo.
- Riadne a včas uplatnené vady diela, na ktoré sa vzťahuje záručná doba, a ktoré budú Zhotoviteľom vyhodnotené ako oprávnené, je Zhotoviteľ povinný odstrániť čo najskôr, podľa možností Zhotoviteľa.
- Riadne a včas uplatnené vady diela je Objednávateľ oprávnený nechať odstrániť alebo dielo nechať opraviť na náklady Zhotoviteľa výhradne len v prípade, ak Zhotoviteľ vyhlási, že vady vyhodnotené ako oprávnené neodstráni, alebo akvady Zhotoviteľom vyhodnotené ako oprávnené Zhotoviteľ neodstráni ani v lehote do 60 kalendárnych dní odo dňa ich uplatnenia Objednávateľom.
- Nároky Objednávateľa z riadne reklamovanej vady sa riadia ustanovením § 564 Obchodného zákonníka, t.j. pri vadách diela platia primerane ust. § 436 až 441 Obchodného zákonníka. Objednávateľ však nie je oprávnený požadovať vykonanie náhradného diela.
- Ak je vykonaním diela s vadamiZoD porušená podstatným spôsobom, môže objednávateľ:
a) požadovať odstránenie vád diela opravou, ak sú vady opraviteľné,
b) požadovať primeranú zľavu z ceny diela,
c) požadovať výmenu poškodenej časti diela, ak vada nie je odstrániteľná opravou. Výmenu celého diela je Objednávateľ oprávnený požadovať len v prípade, ak sa vada týka celého diela a vada nie je odstrániteľná opravou celého diela alebo opravou alebo výmenou len časti diela,
d) odstúpiť od ZoD.
Pre účely tohto odseku je porušenie ZoD podstatné, ak strana ZoD vedela v čase uzavretia ZoD alebo v tomto čase bolo rozumné predvídať s prihliadnutím na účel danej ZoD, ktorý vyplynul z jej obsahu alebo z okolností, za ktorých bola daná ZoD uzavretá, že druhá strana nebude mať záujem na plnení povinností pri takom porušení danej ZoD. Pri pochybnostiach sa predpokladá, že porušenie danej ZoD nie je podstatné. - Voľba medzi nárokmi uvedenými v odseku 9 Objednávateľovi patrí, len ak ju oznámi Zhotoviteľovi vo včas zaslanom písomnom (e-mailovom)oznámení vád. Uplatnený nárok nemôže Objednávateľ meniť bez súhlasu Zhotoviteľa. Ak sa však ukáže, že vady diela sú neopraviteľné, alebo že s ich opravou by boli spojené neprimerané náklady, môže Objednávateľ požadovať vykonanie celého diela znovu, ak o to Zhotoviteľa požiada bez zbytočného odkladu, nie však neskôr ako 3 kalendárne dni, po tom, čo mu Zhotoviteľ písomne oznámil túto skutočnosť.
- Ak Objednávateľ neoznámi voľbu svojho nároku v lehote uvedenej v odseku 10, má nároky z vád diela ako pri nepodstatnom porušení zmluvy.
- Ak je vykonaním diela s vadami ZoD porušená nepodstatným spôsobom, môže Objednávateľ požadovať buď opravu vadného diela a odstránenie ostatných vád diela, alebo primeranú zľavu z ceny diela.Nárok na zľavu z ceny diela zodpovedá rozdielu medzi hodnotou, ktorú by malo dielo bez vád a hodnotou, ktorú malo dielo vykonané s vadami, pričom pre určenie hodnôt je rozhodujúci čas, v ktorom sa malo uskutočniť riadne plnenie.
- Dokiaľ Objednávateľ neuplatní nárok na zľavu z ceny diela alebo neodstúpi od ZoD podľa odseku 9, je Zhotoviteľ povinný odstrániť reklamované vady diela.
- Ak Objednávateľ požaduje odstránenie vád diela, nemôže pred uplynutím dodatočnej primeranej lehoty, ktorú je povinný poskytnúť na tento účel Zhotoviteľovi, uplatniť iné nároky z vád diela, ibaže Zhotoviteľ oznámi Objednávateľovi, že nesplní svoje povinnosti v tejto lehote. Dodatočná lehota pre Zhotoviteľa na odstránenie vád diela v zmysle predchádzajúcej vety nemôže byť kratšia ako 15 kalendárnych dní.
- Objednávateľ nemôže odstúpiť od ZoD, ak vady diela včas neoznámil písomne (e-mailom) Zhotoviteľovi.
- Zhotoviteľ nezodpovedá za vady diela, ktoré boli spôsobené použitím nesprávnych podkladov dodaných Objednávateľom, ak Zhotoviteľ na ich nevhodnosť Objednávateľa písomne upozornil alebo ak Zhotoviteľ ani pri vynaložení odbornej starostlivosti nemohol zistiť nevhodnosť týchto podkladov.
Článok IX.
Trvanie a skončenie ZoD
- ZoD sa uzatvára na dobu určitú, a to na dobu dohodnutú v ZoD. Uplynutím dohodnutej doby nezanikajú však tie ustanovenia ZoD, ktoré majú vzhľadom na svoju povahu alebo vôľu zmluvných strán zostať zachované aj po uplynutí doby trvania ZoD.
- ZoD je možné ukončiť vzájomnou dohodou zmluvných strán, ktorá musí mať písomnú formu a musí byť podpísaná obidvomi zmluvnými stranami, inak je neplatná. V dohode o skončení ZoD zmluvné strany zároveň vysporiadajú svoje vzájomné záväzky zo ZoD.
- Od ZoD môže ktorákoľvek zmluvná strana odstúpiť z dôvodov v nej uvedených alebo z dôvodov uvedených v zákone.
- Zmluvné strany sa dohodli, že v prípade, ak Objednávateľ odstúpi od ZoD z dôvodov, (i) za ktoré Zhotoviteľ nezodpovedá, (ii) ktoré nie sú podstatným porušením ZoD a/alebo (iii) ktoré nie sú dôvodom na odstúpenie od ZoD, alebo ak Objednávateľ preruší vykonávanie diela, prípadne ak odstúpi od ZoD Zhotoviteľ z dôvodov na strane Objednávateľa, alebo ak sa zmluvné strany dohodnú na ukončení ZoD z dôvodov na strane Objednávateľa, zaväzuje sa Objednávateľ zaplatiť Zhotoviteľovi zmluvnú pokutu vo výške zaplatenej zálohy z ceny Diela dohodnutej v ZoD. Tým nie je dotknutý nárok zmluvných strán na náhradu škody. Náhrada škody sa na zmluvnú pokutu nezapočítava.
- Ak sa porušenie zmluvnej povinnosti zmluvnou stranou považuje v zmysle ZoD, alebo v zmysle Obchodného zákonníka za podstatné porušenie ZoD, môže oprávnená strana od ZoD odstúpiť, pokiaľ to písomne oznámi druhej zmluvnej strane bez zbytočného odkladu, najneskôr však 15 dní po tom, ako sa o porušení dozvedela. Za podstatné porušenie ZoD sa považuje:
• omeškanie Zhotoviteľa s vykonaním a odovzdaním diela o viac ako 90 dní,
• preukázateľné nekvalitné vykonanie diela zavinené Zhotoviteľom,
• omeškanie Objednávateľa s úhradou ceny diela alebo ktorejkoľvek jej časti o viac ako 90 dní,
• neprevzatie diela Objednávateľom ani po dodatočnej lehote poskytnutej Zhotoviteľom,
• iné dôvody, ktoré sú touto ZoD považované za podstatné porušenie ZoD. - Odstúpenie od ZoD musí byť realizované písomne, musí v ňom byť uvedený dôvod odstúpenia, musí byť datované a podpísané a musí byť doručené druhej zmluvnej strane, inak je neplatné. Pre doručovanie odstúpenia od ZoD neplatí doručovanie prostredníctvom e-mailu.Odstúpením od ZoD zanikajú všetky práva a povinnosti zmluvných strán zo ZoD, okrem nárokov, ktoré podľa vôle zmluvných strán majú trvať aj po zániku ZoD vymedzených v ZoD alebo VOP, nárokov na zaplatenie ceny diela, nárokov na úhradu spôsobenej škody a ušlého zisku, nárokov na zmluvné, resp. zákonné sankcie a úroky, ako aj nárok Objednávateľa na bezplatné odstránenie zistených vád podľa podmienok ZoD.
- Každá zo zmluvných strán môže odstúpiť od ZoD, ak bude začaté konkurzné konanie na majetok druhej zmluvnej strany alebo reštrukturalizačné konanie voči druhej zmluvnej strane alebo ak sa zmluvná strana preukázateľne dostane do úpadku.
Článok X.
Oznamovanie a doručovanie
- Všetky písomnosti týkajúce sa právnych vzťahov založených medzi zmluvnými stranami ZoD sa doručujú:
a) poštou,
b) treťou osobou oprávnenou doručovať zásielky,
c) osobne, alebo
d) elektronicky na e-mailové adresy zmluvných strán ZoD uvedené v ZoD. - Každá zmluvná strana prednostne doručuje písomnosti pri osobnom kontakte s druhou zmluvnou stranou. Ak nemožno doručiť písomnosť pri osobnom kontakte, doručuje sa písomnosti prostredníctvom poštového podniku na adresu zmluvnej strany uvedenú v ZoD.
- V prípade elektronického doručovania sa písomnosť považuje za doručenú po troch dňoch od jej odoslania, aj keď ju adresát neprečítal.
- Za adresáta je oprávnená písomnosť prijať osoba, ktorá na to bola adresátom písomne splnomocnená alebo poverená.
- V prípade doručovania písomností do vlastných rúk adresát potvrdí prijatie písomnosti na potvrdení o doručení písomnosti (ďalej len „doručenka“). Údaje v doručenke sa považujú za pravdivé, ak nie je dokázaný opak. Ak nemožno písomnosť do vlastných rúk doručiť na adresu zmluvnej strany uvedenú v ZoD, považuje sa takáto písomnosť do vlastných rúk za doručenú dňom vrátenia nedoručenej zásielky odosielateľovi, a to aj vtedy, ak sa adresát o tom nedozvie.
- Ak nemožno doručiť písomnosť doručovanú poštovým podnikom alebo treťou osobou oprávnenou doručovať zásielky zmluvnej strane na adresu známu druhej zmluvnej strane, písomnosť sa považuje dňom vrátenia nedoručenej zásielky odosielateľovi za doručenú, a to aj vtedy, ak sa adresát o tom nedozvie.
- Ak príjemca písomnosti bezdôvodne odoprie prijať doručovanú písomnosť, považuje sa písomnosť za doručenú dňom, keď prijatie písomnosti bolo odopreté.
Článok XI.
Oprávnenie na získavanie a spracúvanie osobných údajov
- Zhotoviteľ upovedomuje Objednávateľa, že Zhotoviteľ je oprávnený spracúvať určené osobné údaje Objednávateľa ako dotknutej osoby na základe zákona, a to na základe zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka a zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve ako aj osobitných právnych predpisov.
- Na účely vykonania diela v zmysle ZoD je Zhotoviteľ oprávnený od Objednávateľa alebo zástupcu Objednávateľa, a to aj opakovane, požadovať poskytnutie
a) osobných údajov v rozsahu meno, priezvisko, trvalý pobyt, adresa prechodného pobytu, dátum narodenia, štátna príslušnosť, druh a číslo dokladu totožnosti, ak ide o fyzickú osobu vrátane fyzickej osoby zastupujúcej právnickú osobu; ak ide o fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom, aj adresa miesta podnikania, označenie registra alebo inej evidencie, v ktorej je podnikajúca fyzická osoba zapísaná a číslo zápisu do tohto registra alebo evidencie,
b) identifikačných údajov v rozsahu názov, identifikačné číslo, ak je pridelené, adresa sídla, adresa umiestnenia podniku alebo organizačných zložiek a iná adresa miesta činnosti, zoznamu členov štatutárneho orgánu tejto právnickej osoby a údajov o nich v rozsahu podľa písmena a), označenie registra alebo inej evidencie, v ktorej je táto právnická osoba zapísaná a číslo zápisu do tohto registra alebo evidencie, ak ide o právnickú osobu,
c) kontaktného telefónneho čísla, faxového čísla a adresy elektronickej pošty, ak ich má,
d) dokladov a údajov preukazujúcich oprávnenie na zastupovanie, ak ide o zástupcu a splnenie ostatných požiadaviek a podmienok, ktoré sú ustanovené osobitnými predpismi, ktoré sa vzťahujú na vykonanie diela v zmysle ZoD, alebo ktoré sú dohodnuté so Spoločnosťou. - Osobné údajez dokladu totožnosti v rozsahu obrazová podobizeň, titul, meno, priezvisko, rodné priezvisko, rodné číslo, dátum narodenia, miesto a okres narodenia, trvalý pobyt, adresa prechodného pobytu, štátna príslušnosť, záznam o obmedzení spôsobilosti na právne úkony, druh a číslo dokladu totožnosti, vydávajúci orgán, dátum vydania a platnosť dokladu totožnosti a ďalšie údaje z dokladov preukazujúcich údaje, na ktoré sa vzťahuje odsek 2 písm. b) až d), je Zhotoviteľ oprávnený získavať od Objednávateľa alebo zástupcu Objednávateľa kopírovaním, skenovaním alebo iným zaznamenávaním aj bez súhlasu dotknutej osoby.
- Spoločnosť spracováva osobné údaje po obmedzenú dobu. Osobné údaje získané v súvislosti s uzavretím ZoD a jej plnením spracováva Spoločnosť po dobu trvania ZoD a následne po dobu 10 rokov s ohľadom na lehoty stanovené v súlade so zákonom č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších právnych predpisov.
Článok XII.
Záverečné ustanovenia
- Zhotoviteľ je oprávnený jednostranne meniť VOP, a to spôsobom stanoveným v týchto VOP a ZoD.
- So zmenami VOP je Zhotoviteľ povinný Objednávateľa oboznámiť. Zmeny VOP prípadne iného dokumentu, ktorý má Zhotoviteľ právo jednostranne meniť sa stávajú platnými a účinnými nasledujúci deň po dni ich zverejnenia na internetovom portály www.pomazm.sk a v prípade dokumentov, ktoré sa nezverejňujú, alebo ak si to Zhotoviteľ a Objednávateľ dohodli v ZoD, nasledujúci deň po dni ich doručenia na e-mailovú adresu Objednávateľa.
- Objednávateľ má právo vyjadriť svoj nesúhlas s vykonanou zmenou príslušného dokumentu podľa ods. 2 tejto časti VOP, pričom svoj nesúhlas so zmenou musí doručiť Zhotoviteľovi písomne do 15 dní odo dňa zverejnenia zmien na internetovom portály www.pomazm.sk alebo odo dňa doručenia zmien na jeho e-mail. Uplynutím uvedenej 15 dňovej lehoty bez oznámenia nesúhlasu Objednávateľa platí, že Objednávateľ so zmenou, resp. zmenami bez výhrad súhlasí. V prípade, ak Objednávateľ doručí v uvedenej lehote svoj písomný nesúhlas, zmluvné strany budú rokovať o možnej dohode, pričom ak nedôjde k vzájomnej dohode v lehote do 3 mesiacov od doručenia písomného nesúhlasu Objednávateľa, môže ktorákoľvek zmluvná strana ZoD od ZoD odstúpiť s okamžitou platnosťou. ZoD v tomto prípade zaniká dňom doručenia odstúpenia od ZoD druhej zmluvnej strane ZoD. Odstúpenie musí byť písomné a musí byť podpísané odstupujúcou zmluvnou stranou ZoD, datované a musí obsahovať dôvod odstúpenia, inak je neplatné.
- Zhotoviteľ a Objednávateľ v zmysle týchto VOP ako aj v postavení zmluvných strán ZoDv zmysle ZoD sa zaväzujú riešiť spory vyplývajúce z týchto VOP alebo ZoD prednostne formou dohody. V prípade, že spor sa nevyrieši dohodou, ktorákoľvek zo strán ZoD je oprávnená podať návrh na vyriešenie sporu príslušnému všeobecnému súdu Slovenskej republiky.
- Pôsobnosť týchto VOP možno vylúčiť alebo obmedziť výhradne len písomnou dohodou Zhotoviteľa a Objednávateľa.
- Tieto VOP boli schválené dňa 01.01.2019.